אנשים וחתולים: שיר זלצברג על קהילה ותרבות עיצובית

עודכן ב: דצמ 1

שיר זלצברג, מעצבת חווית המשתמש הראשונה שגייס התאגיד האמריקאי Salesforce בארץ, היא גם מייסדת קהילת הפייסבוק Startup Designers שמונה 14,000 חברים, וסטודנטית ל־MBA ב־IE Buisness School.


שיר זלצברג. צילום: מתן בלמקרס


היי שיר! את מנהלת את אחת מקהילות העיצוב הגדולות בארץ, Startup Designers. מאיפה הכל התחיל?


״עוד לפני שהקמתי את Startup Designers, מאד אהבתי להרצות. את ההרצאה הראשונה העברתי בכנס של WE - Woman Experience, ארגון שמקדם נשים בקהילת חווית המשתמש. בהמשך הרצאתי בכנסים ואירועים שונים, אבל לא היה לי קל למצוא מקומות או אירועים שהיה אפשרי להרצות בהם אז החלטתי שיהיה נחמד לארגן אירועים כאלה בעצמי. וכך נולדה לה קהילת Startup Designer.


זה לקח הרבה זמן והרבה עבודה. הקהילה לא הייתה מאד מרשימה בהתחלה, אבל היום חברים בה יותר מ 14,000 חברים והיא מקיימת הרבה מאד פעילות - תוכנית Mentorship עם מעל מאה מנטורים שלוקחים בה חלק בהתנדבות, סקרי שכר שנתיים - הרביעי בדרך - ואירועים שקורים כאחת לחודש עם מרצים מהארץ ומחו"ל.״


אתר קהילת Startup Designers

פרוייקט המנטורים המתנדבים של קהילת Startup Designers


בואי נדבר קצת על קהילת מעצבי המוצר בישראל - איפה אנחנו נמצאים ביחס לעולם?


״קודם כל רואים שקהילת מעצבי המוצר בישראל מאוד גודלת ועיצוב מוצר הופך למקצוע יותר ויותר פופלרי. בכללי אנחנו רואים בעולם ולא רק בישראל, שהערך של מעצבים עולה והחלק שלהם בחברה הופך ליותר משמעותי. יש יותר ויותר חברות שיש להם Chief Design Officer, וזה מאוד משפיע על הכוח של מעצבים באותם חברות.״



״בארץ, כמו בהרבה דברים, אנחנו עדיין כמה צעדים אחורה אבל אנחנו מאוד מתקדמים לשם. תרבות ההייטק הישראלית לא פוסחת על המעצבים הישראלים - הם חרוצים, מוכשרים ומשקיעים המון בעבודה שלהם. את התוצאה אנחנו רואים באופן די עקבי בסקרי השכר שאנחנו עושים ב־Startup Designers. חברות וסטארטאפים משקיעים יותר ויותר כסף בתחום העיצוב וזה מעיד על ההבנה שעיצוב נותן ערך ממשי לחברה.״


אירוע של קהילת Startup Designer במשרדי Houzz. צילום: אילנית דורפמן וריצ׳י ג׳יקובס


״סקרי השכר שאנחנו מפרסמים עוזרים לקהילה לראות את המגמה שעוברת על מעצבי המוצר בישראל. אם בעבר היה הפרדה מאוד ברורה בין מעצבי UX למעצבי UI, היום בהרבה חברות בארץ כבר אין כזאת הפרדה. אנחנו רואים איך הגדרת התפקיד הפכה להיות הרבה יותר ורסטילית והיא גם משתנה ממקום למקום. זה מעיד על הצורה שבה חברה תופסת את התפקיד של המעצב בתוך הארגון.


הדוגמא הכי בולטת לשינוי שעולה מסקרי השכר, היא השכר ההתחלתי של מעצבים מתחילים. אם בעבר השכר ההתחלתי עמד על 5-8 אלף ש״ח, מעצבים היום יכולים להתחיל משכר חודשי של 12-13 אלף ש״ח ויותר. זאת דוגמה מאוד חזקה לשינוי שקורה בתרבות העיצובית בארץ.״


מתוך סקר השכר השנתי של Startup Designers. הגדרת התפקיד הפכה להיות וורסטילית

מתוך סקר השכר השנתי של Startup Designers. היכן תרצו לנפוש מהעבודה?


ספרי לנו על הבחירה שלך לעבודת עיצוב ישראלית מעניינת.


״למונייד. הם אחת החברות הראשונות שעולות לי לראש כשאני חושבת על חברה עם תרבות עיצובית חזקה. היא מזכירה לי חברות כמו Airbnb בתחילת הדרך ולמרות שהם לא מאוד מאוד גדולים, היא מוכרת בקהילת המעצבים כמקום נחשק לעבוד בו.״


מה מיוחד בעיצוב של למונייד?


״למונייד משתמשים בשפה הויזואלית שלהם בצורה מאוד מתוחכמת. בעזרת שפה איורית, מונוטונית עם צבע אחד מזוהה, הם מצליחים לייצר רגש חיובי עם מותג שלא מאפשר לגשת אליו עם המון צבעים ושמחה, תעשייה שהיא לא תמיד חיובית, הרי אנשים ניגשים לביטוח שלהם דווקא בעת צרה. הם גישרו על זה בצורה מאוד אינטלגנטית עם מיתוג שלא מרגיש כאילו הוא צוחק עליך, הוא דווקא מאוד בוגר ומאוד מיוחד.״

מתוך אתר חברת Lemonade. חווית משתמש מוצלחת

״מעבר לשפה הגרפית, גם חווית המשתמש שלהם מאוד מוצלחת. בתור אחת שהשתמשה בה באופן אישי כשעברתי להולנד, הם הפכו את תהליך רכישת הביטוח לקל ופשוט, כזה שמצליח להסביר לך כל שלב בתהליך המורכב הזה של עולם הביטוחים עם תוספת של הומור.״


״אם אנחנו מדברים על המשמעות של תרבות עיצובית, ושפה עיצובית שהולכת קצת מעבר למה שאנחנו רגילים לראות ביום יום שלנו, אצל למונייד זה בא לידי ביטוי בפרוייקטים מיוחדים כמו עמודי הנחיתה המאד מושקעים שלהם. זה לא דבר נדיר; הם עושים כמה כאלה כל שנה וזה בדיוק מרכיב ה׳אקסטרה׳ - זה בדיוק מה שאנחנו מדברים עליו כשאנחנו מדברים על מעצבים שנמצאים במקום חשוב בחברה ומובילים דברים, כי את עמודי הנחיתה האלו לא היו ׳חייבים׳ לעשות. ברור שחברה שמוכנה להשקיע בפרויקטים מהסוג הזה, היא חברה שמקדמת עיצוב ושזה נוכח בלב ליבה של העשייה המקצועית במקום.״


מתוך עמוד החברה ב Dribble. שפה עיצובית שהולכת קצת מעבר למה שאנחנו רגילים לראות


מה לדעתך גורם לאנשים להסתכל על למונייד כחברה עם תרבות עיצובית חזקה?


״אני מאמינה שיש קשר לעובדה שהם התחילו עם מעצב מותג מהמוכשרים שאני מכירה, גל שיר, שיצר שם שפה ותרבות עיצובית שנראית כמו משהו שאתה מאוד רוצה לקחת בו חלק, עיצוב מרענן ובוגר.


אני לא לגמרי בטוחה איך למונייד עשו את זה, אבל יש ערך מאוד גבוה לשלב מעצבים כבר בתחילת התהליך של סטארטאפ, וזאת בהנחה שהמוצר כולל חווית משתמש Front End. זה מתווה את השפה והתרבות העיצובית בחברה. למעצבים יש את היכולת להביא נקודת מבט אחרת שהיא פחות ״הנדסית״ או במקרה של למונייד - פיננסית.״


מתוך עמוד הנחיתה של Lemonade לסיכום שנת 2021. תרומות דם

מתוך עמוד הנחיתה של Lemonade לסיכום שנת 2021. חוגי קוד לילדים

מתוך עמוד הנחיתה של Lemonade לסיכום שנת 2021. הצלת בעלי־חיים

מתוך עמוד הנחיתה של Lemonade לסיכום שנת 2021. ניקוי חופים

מתוך עמוד הנחיתה של Lemonade לסיכום שנת 2021. תרומת ארוחות להומלסים להט״בים