חלק מתרבות הפופ: יפעת אנזלביץ על לוגו I ❤️ NY

עודכן ב: אוק 9

יפעת אנזלביץ היא מרצה לטיפוגרפיה במכון הטכנולוגי חולון, סטארטאפיסטית־יזמית בתחום החברתי, והמנהלת הקריאטיבית של סטודיו אנזלביץ, הפועל בתחומי בניית ופיתוח זהות ויזואלית למותגים, עיצוב חווית משתמש ועיצוב משחקים.


יפעת אנזלביץ. צילום: סטודיו אנזלביץ

היי יפעת! מהו הלוגו האהוב עלייך, שלא את יצרת?

״לוגו I Love NY המפורסם הוא הלוגו האהוב עלי. יש עיצובים שנכנסים לך ללב, והלוגו הזה בהחלט עשה את זה בכמה דרכים.״


מי יצר/ה אותו? מתי? ועבור מי?

״המעצב היהודי־אמריקאי מילטון גלייזר עיצב אותו ב־1976 עבור מדינת ניו יורק. הוא פורסם כחלק מקמפיין לעידוד התיירות שנעשה בשיתוף עם וויליאם דוייל, ומהר מאוד הפך למזוהה עם העיר ניו יורק.״

לוגו I❤️NY. עיצוב שנכנס לך ללב


מה מייחד את הלוגו הזה בעינייך?

״ברמה המקצועית זאת אחת הדוגמאות הנפלאות לנוכחות ולחשיבות של עיצוב במרחב הציבורי שלנו, לוגו שהפך להיות סמל של עיר והותאם לכל פורמט אפשרי, מהמתוחכם ביותר עד לחיקוי הזול ביותר בצ׳יינה טאון. מילטון גלייזר המשיך לתחזק את הלוגו הזה גם שנים אח״כ ועיצב פוסטר אייקוני נוסף לאחר אירועי ספטמבר 11 (הפוסטר החתום היה תלוי אצלי בסטודיו כמעט 20 שנה), והיום אנחנו יכולים לראות גרסאות שלו ברחבי ערים בעולם… כולם רוצים להיות ניו יורק. הלוגו הפך להיות חלק מתרבות הפופ וקיבל מיליון פנים וצורות ולמרות זאת עדין שומר על זהותו. אנחנו כמעצבים חולמים לעצב מציאות ולהיות נוכחים במרחב הציבורי והלוגו הזה עשה את זה בענק, למרות שהתחיל כלוגו של קמפיין תיירותי הוא כבר מזמן הפך לאייקון ולתופעה בפני עצמה.״



מה הופך את הלוגו לאיכותי לדעתך?

״הלוגו מבוסס על מבנה פשוט וזכיר, השימוש בפונט ״אמריקאי״ מובהק - American Typwriter, הוא סופר רלוונטי ברמה התרבותית. בנוסף, השילוב בין טיפוגרפיה לאייקון כחלק מרצף הטקסט היה חדשני לתקופתו, ולימים הפך להיות חלק טבעי מהדרך בה אנו מתקשרים. אפשר גם להסתכל על זה בתור האימוג׳י הראשון ואת הסוף כולנו יודעים.״

הפוסטר שעיצב גלייזר בעקבות ארועי ה־11 בספטמבר

״הדבר המשמעותי בעיני כאן זה יכולת ההשפעה של הלוגו/המעצב על התרבות שלנו. בעיני זאת דוגמת מופת להשפעה של העיצוב על החברה. לנו כמעצבים יש כוח, מהות, ומטרה, בין אם היא באה מעולמות אישיים/אומנותיים או מסחריים ואנחנו צריכים לנצל את כוחות העיצוב שבידינו כך שנוכל להשפיע על העולם בו אנו חיים. הלוגו הפך להיות שפת רחוב במובן הטוב של המילה, וגם כשהאדפטציות השונות לא תמיד מרהיבות, הן עדין מרפררות למקור שהפך לסמל על זמני. הנוכחות המאסיבית שלו במרחב מייצר בעיני אפקט מטורף, שמזכיר לי תמיד את הצורך להתעקש לעשות עיצוב הכי טוב, בכל מרחב. ברמה האישית, אני מאמינה שחלק מאוד מהותי מראיית העולם שלי מבוסס על השנים בהן למדתי בניו יורק, שבלעדיהן הייתי פשוט מישהי אחרת.״

האם הלוגו הזה השפיע על עבודת עיצוב מסויימת שאת עשית?

״אני לא יכולה לקשר עבודה ספציפית ללוגו הזה. אבל כפי שהזכרתי קודם, אני מרגישה שהלוגו הזה הוא חלק מהתקופה הניו יורקית הפרטית שלי, ולתקופה הזאת יש השפעה אדירה על המעצבת שבי ובעיקר על האמונה שעיצוב משנה עולם… וזאת הסיבה הכי טובה עבורי לקום בבוקר.״

הקולקטיב הוא מגזין תרבות ועיצוב שמאמין שיש דבר כזה - עיצוב ישראלי. 

כאן, יוצרות ויוצרים בולטים, נשות ואנשי תרבות ישראליים מדברים על עיצוב ישראלי וגם על עיצוב בינלאומי איקוני; על אמנות, אנימציה ואיור ישראלי; ובכלל על החיים. 

שיתופים, פירגונים, מיילים למערכת המגזין, תגובות והצעות לשיתופי פעולה - יתקבלו בשמחה! 

ליצירת קשר ולפרטים נוספים – כתבו אלינו

מגזין הקולקטיב הישראלי © כל הזכויות שמורות

עורכים: פרופ׳ עודד עזר,  יקיר מרדכי

 

המגזין מתפרסם בחסות בית הפונטים הישראלי עזר טייפ האוס

 

פונט הטקסט: עזר אקטואל

עיקבו אחרינו באינסטגרם ובפייסבוק