עולם פנטזיונרי: חן מכבי על לוגו דיסני

עודכן ב: אוק 9

חן מכבי הוא מעצב ואמן גרפי שנוגע בפעילותו באיור, בלטרינג ובטיפוגרפיה - בפרוייקטים מסחריים וגם אישיים, ברשתות החברתיות, ובשיתופי פעולה עם מותגים וחברות. חי ויוצר בגבעתיים.


חן מכבי. צילום מהאלבום הפרטי

היי חן! מהו הלוגו האהוב עליך שלא אתה יצרת?

״יש כל כך הרבה לוגואים, שלכל אחד יש לו את הקטע שלו. חלקם לא מתייחסים למוצר שהם מייצגים, בקטע מכוון (כמו למשל לוגו התפוח של Apple), או כאלה שקיימים כבר עשרות שנים ואין סיבה לשנות אותם, כמו הלוגו של Coca Cola שנראה מדהים מהרגע שנוצר ולנצח יהיה מדהים… ניסיתי לחשוב תכל׳ס מה ריגש אותי בילדותי - וזה הלוגו של וולט דיסני (שקיים מאז שנות ה־30) - לוגו שליווה את מהלך החיים של הדור שלי.


הלוגו הזה, שהוא למעשה אבולוציה של החתימה של דיסני עצמו, מרגיש לי מאד ׳החלום האמריקאי׳. הוא מזכיר לי לטרינג על חלונות ראווה של בתי מלאכה וחנויות פרטיות בערים אמריקאיות, מהזמנים בהם לא היו מדפסות ומחשבים, והיה צורך לייצר הכל באופן ידני. זה עולם פנטזיונרי שמפתה אותי להיות חלק ממנו.״


ספציפית, מה עושה את הלוגו הזה בולט/איכותי/מעניין לדעתך?

״בעיניים של האדם הבוגר שאני היום, אני יודע לזהות את התהליך של יצירת לטרינג על בסיס חתימה אמיתית של אדם ויצירת סימן היכר בצורה וורסטילית ודינאמית דרך אותיות הלוגו.


תראה למשל את האות D - המתח שבין הקו המעוגל שכאילו ציירו אותו בשרביט קסמים, ובין הקו האנכי שמונח עליו - רק זה, בפני עצמו, הופך את הלוגו הזה לחזק… אני התעלפתי מזה בתור ילד. גם השילוב של הכתב החופשי של הלטרינג עם ההפשטה של הטירה, הקשת הדקיקה והמילה ׳Pictures׳ בפונט Rockwell הסלאב־סריפי העדין - יוצרים מערך שנסגר באופן שתמיד כיף להסתכל עליו, ועד היום כיף לי לראות אותו."



"אני חושב גם שמה שעשה את הלוגו הזה עוד יותר מרגש עבורי כילד זו העובדה שהוא אחד הראשונים שראיתי בתנועה, בתקופה בה זה היה נדיר מאד לראות לוגואים אנימטיביים. מאוחר יותר גם התחילו להתאים אותו לאווירה של כל סרט, באופן שקיבלת אותה עוד לפני שנכנסת לסרט. כל זה הראה לי כבר כילד איך מייצרים שפה מיתוגית. אולי לא ידעתי להגיד את זה במילים, אבל ידעתי להרגיש שהעיצוב רוצה להכניס אותך, דרך הלוגו, לעולם הויזואלי של הסרט.״



האם הלוגו הזה השפיע על עבודת עיצוב מסויימת שאתה עשית?

״חד משמעית כן, אני לגמרי רואה את ההשפעה עלי מהעולם הזה, אבל לא על עבודה ספציפית אלא על הרבה מעבודות הלטרינג הידני שעשיתי. זה מאד דיבר אלי והיתה תקופה שהייתי מאד חזק בעניין.״


עבודות לטרינג של חן מכבי


״מאוחר יותר התחלתי להתעניין גם בדרכים לעשות אדפטציה של לטרינג מלועזית לעברית. הגעתי בחיפושי גם אל עבודות הסטודנטים שנוצרו בקורס תרגומי הלוגואים שלך, בו לימדת איך לעשות נכון את המעבר בין לועזית לעברית. מצאתי שם הרבה דברים ׳מעיפי מוח׳ ומגניבים ובעיקר התעניינתי בהמרה של לוגו דיסני מאנגלית לעברית שיצרה אחת הסטודנטיות. זה עזר לי מאד להבין מה לקחת מהאנגלית אל תוך העברית באופן שהלוגוטייפ ישאר עברי, למרות שהוא מושפע מהלועזית.״

מתוך קורס תרגומי הלוגו של פרופ׳ עודד עזר ב־HiT: גרסה עברית ללוגו דיסני בעיצוב דניאלה גייגנר





הקולקטיב הוא מגזין תרבות ועיצוב שמאמין שיש דבר כזה - עיצוב ישראלי. 

כאן, יוצרות ויוצרים בולטים, נשות ואנשי תרבות ישראליים מדברים על עיצוב ישראלי וגם על עיצוב בינלאומי איקוני; על אמנות, אנימציה ואיור ישראלי; ובכלל על החיים. 

שיתופים, פירגונים, מיילים למערכת המגזין, תגובות והצעות לשיתופי פעולה - יתקבלו בשמחה! 

ליצירת קשר ולפרטים נוספים – כתבו אלינו

מגזין הקולקטיב הישראלי © כל הזכויות שמורות

עורכים: פרופ׳ עודד עזר,  יקיר מרדכי

 

המגזין מתפרסם בחסות בית הפונטים הישראלי עזר טייפ האוס

 

פונט הטקסט: עזר אקטואל

עיקבו אחרינו באינסטגרם ובפייסבוק